ponedjeljak, 3. prosinca 2012.

Čičoka - čudesan gomolj

Čičoka, Jeruzalemska artičoka, Sunčani gomolj ... sve su to nazivi za ovaj podzemni plod, i stvari gomolj, sličan krumpiru, ali to nije ni po okusu ni po sastavu. Raste gotovo kao korov, sam se razmnožava, trpi niske temperature, a gomolj se lijepo drži u prohladnoj smočnici.


Prijašnjih godina puno se pisalo o čičoki, no nije se baš mogla bilo gdje kupiti osim u specijaliziranim trgovinama zdrave hrane, no danas se može naći i na tržnicama po vrlo pristupačnoj cijeni. O utjecajima na zdravlje neću puno pisati, koga zanima sam će to lako istražiti, navodno dobro utjeće na stabiliziranje inzulina, mene više interesira kako čičoku uvrstiti u gastronomiju i obogatiti jelovnik.


Tko ju nije probao, prvo će se zapitati kakvog je okusa, pa lagano slatkastog i uvelike podsjeća na artičoku. Meni je interesantna jer se može napraviti izvrsna juha, iskoristiti kao prilog mesu, puniti raviole, čak i dodatak salatama, a ja sam danas napravila juhu, čips i male savijače.


Evo nekoliko naputaka. Čičoku treba očistiti pilerom kao krompir, malo treba strpljenja jer je gomolj kvrgav. Očišćene odmah odlagati u vodu da ne pocrne.  Sitnije predvidjeti za juhu ili neko kuhanje, a krupnije za ribanje za čips ili savijače.


Krupnije naribati na listiće, osušiti i pržiti u dubokom ulju (ja sam koristila kokosovo), kad dobije boju, vaditi na kuhinjski papir da se ocijede.


Isto tako krupnije komade gomolja naribati na ribež kao za jabuke, i to direktno u vodu da ne pocrni. Pripremiri trake debljeg tijesta za savijače, otprilike 10 x 20 cm. Sitno narezati srednji crveni luk, dodati mu naribanu i dobro rukama ocijeđenu čičoku, posoliti i dodati papra. Tom masom puniti trake tijesta koje se kuhinjskim kistom malo smoči i premaže uljem (saviti kao male sarmice) i pričvrstiti čačkalicom. Peći u dubokom ulju ili u pećnici. Meni je draže kad su pržene.


Za juhu narezati sitnije komadiće čičoke na listiće, dodati po volji mrkvu, celer.... no ja sam uz čičoku stavila kuhati krišku celera i  bijeli dio jednog poriluka. Kad je mekana, izmiksati štapnim mikserom, dodati kockicu putra i malo vrhnja za kuhanje. Dosoliti po želji. Poslužiti sa malo peršinovog lista i čipsom od čičoka. 


Mjera nema, one su proizvoljne, ono što mogu reći, ovo sam sve napravila od kilogram čičoka po cijeni od 20 kuna i to je bilo dovoljno za večeru za 4 osobe.





Broj komentara: 7:

  1. Vidjala sam to cudesno povrce, ali se nisam usudjivala kupiti ga i probati...Sada nemam izgovora - hvala na receptima!

    OdgovoriIzbriši
  2. Već nekoliko puta na Dolcu pogledam čičoke, prodavači mi ih nude, a ja onako probala bi ih a ne znam što i kako sa njima. Dosta ističu njihova dobra svojstva i svakako ih treba uvesti u kuhinju i na jelovnik.
    Ti si to napravila na najbolji mogući način, juha me odmah privukla i radim je odmah u subotu poslije placa. Isto tako će i čips i savijače doći na red.
    Odličan post draga Dunja, i sve odlično izgleda, divna je prezentacija u ovim krasnim zdjelicama !

    OdgovoriIzbriši
  3. moja prijateljica ih koristi često ali se ja još nisam odlučila znajući s kim imam posla doma. ali, ove tvoje sličice stvarno me mame. predivan post.

    OdgovoriIzbriši
  4. jako su mi zanimljivi ovi recepti i djeluju jako ukusno, čičoku nisam nikada probala

    OdgovoriIzbriši
  5. Moram zapamtiti ovaj post, posadili smo brdo cicoke. :) Mada, svi su nas upozorili da je ona kao korov. Siri se po dvoristu na sve strane...

    OdgovoriIzbriši
  6. Gdje ste kupili sadnice? Kako se sadi? Isto kao krumpir i koje je vrijeme sadnje?

    OdgovoriIzbriši

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails