nedjelja, 7. travnja 2013.

Jari, sikirica, cicerchie...

Hladan vikend, ništa još od šetnji, pa zato jedan posebno zabavan i fini ručak, pa skoro zimski. Dobila sam od prijateljice pola litre jari graha. Kod nas prilično nepoznat, pripisuju mu određena ljekovita svojstva, no mene uvijek zanima ona gurmanska. Kad se i naiđe na tržnici, neobično mu je visoka cijena, veća od bilo koje kobasice naj finije ili bilo kojeg mesa. Ima tu više razloga, prvo taj medicinski, navodno drži pod kontrolim povišene šećere u krvi, a drugi razlog je šro ga jednostavno nema.


 U Evropu je došao iz Azije, a poznat je i u istočnoj Africi. Na Mediteranu češće  će se naći u Španiji i Portugalu, a poljoprivrednici u Italiji su u zadnje vrijeme vrlo zauzeti s tom mahunarkom i žele ju vratiti na stolove Talijana. Kod nas će se naći u Dalmaciji i Hercegovini.


 Koristi se u simbiozi s još nekim grahoricama, pa s krompirom ili blitvom, no ja sam se odlučila za namaz nešto poput humusa, u salati i klasičan jušnati tanjur s finom domačom kobasom. Treba ga namakati barem osam sati i koji put promjeniti vodu. 


 Oprane i namočene sjemenke stavila sam u lonac u kojem sam prepržila sitno sjeckane domaće slanine i cijelu vezu sitno izribanog povrća za juhu, mrkva, peršim i celer. Još narezanog luka i češnjaka, dva lista lovora i dodati hladne vode, bez soljenja da ne otvrdne. Kuhati dok ne omekša. Tek tada posoliti.


 Kad je omekšao, jedan dio sam izvadila za namaz, a jedan za dodatak salati. Namaz je vrlo jednostavan, nešto poput humusa, sa dodatkom tahinija, a može i bez njega. U zadnje vrijeme radim ovaj fenomenalan crni kruh od heljdinog brašna i oraha i odlično se složio s tom kremom.






 Kako taj jari grah nema u sebi previše škroba, koliko got ga kuhali neće se zagustiti, zato je dobro jedan dio štapnim mikserom usitniti i dodati u lonac da se dosegne prihvatljiva gustoća bez dodavanje zaprške. 
E sad kakav je okus, najviše podsjeća na slanutak, a možda malo i leću, ukratko, ručak je bio vrhunski. Hvala Dragice!






Broj komentara: 12:

  1. Draga Dunja ovaj ručak odmah potpisujem ! Prijateljica te jako lijepo darivala ovom grahoricom koja je meni nepoznata , ali jako zanimljivo izgleda, a obzirom da ima okus kao slanutak ili kao leća znam da bi mi se i svidjela jer i jedno i drugo jako volim.
    Namaz, varivo, salata, sve je jedno bolje od drugoga, varivo me posebno privlači, sa domaćom kobasom i komadom ovog predobrog kruha ...., uh savršeno je, isto kao što i sve skupa savršeno izgleda !
    Dodati ću još da mi se jako sviđaju i tanjur i posudice za serviranje, znam da su to tvoji radovi i uistinu su prekrasni !

    OdgovoriIzbriši
  2. Nikad se nisam susrela s tim jarim grahom, šteta što je tako skup i malo ga je. Dobro si ga iskoristila i sviđa mi se cjelokupni ručak!

    OdgovoriIzbriši
  3. Sve mi ovdje izgleda tako bozanstveno...Od jari graha do heljdinog kruha. Bacam se u potragu (sa google-om) za grahom ;-)

    OdgovoriIzbriši
  4. prvi put čujem za jari, ali ja jako volim sve te žitarice, ovo je zaista krasno i s guštom bih pojela :) fotke su wow!

    OdgovoriIzbriši
  5. Prekrasno! od tvojih ručno rađenih tanjura kojima se uvijek divim (i koje bi voljela naučiti raditi, podjećaju me ovi tvoji malo na posuđe www.elephantceramics.com) do jela koja su uvijek maštovita i originalna. Za jari nisam nikad čula, malo mi zvoni u uhu.. ali ako ga ikad nađem, probati ću tvoje recepte. :)

    OdgovoriIzbriši
  6. i da, kruh mi zapeo za oko, u zadnje vrijeme i ja radim često čisti raženi kruh koji mi traje danima, a počela sam i kiselo tijesto pripremati :)

    OdgovoriIzbriši
  7. Fotke su....da ti stane dah. Ovaj grah me podsjeća na heljdu. Sviđa mi se namaz a i sve ostalo

    OdgovoriIzbriši
  8. ovo je mrak ili što bi rekao moj sin: bolesno dobro.... ne znam za šta bih prije pošla. čula sam za jari, jedno vrijeme je ovdje bila pomama za njim i tada mu je i skočila cijena :)..

    OdgovoriIzbriši
  9. Prvi puta čijem za jari grah i baš dobro izgleda.

    OdgovoriIzbriši
  10. jJako interesantno! Nikad nisam čula za tu mahunarku. Jel to jari grah kao jara pšenica? Ili to jari ima neko drugo značenje?
    Divni su oni keramički tanjiri!

    OdgovoriIzbriši
  11. Moja kćer je komentirala fotke i to ovim riječima ili teta ima jako skup aparat ili jako,jako dobro oko.A ja sam komentirala mahunarku koje kod nas i nema.

    OdgovoriIzbriši
  12. Skroz egzoticna mahunarka, nisam videla nista slicno, ali ti uvek znas da izvuces maksimum od svake biljcice, prekrasne su mi sve fotke!:)))

    OdgovoriIzbriši

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails